چرا فیل خرطوم دارد؟

۱۴۰۰/۹/۲۲

خرطوم فیل یک بینی کشیده است که با لب بالایی آنها ترکیب شده است. آنها در انتها "انگشتان" مخالف برای گرفتن اجسام کوچک دارند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید گونه‌های فیل را از هم تشخیص دهید، تعداد این انگشتان است: فیل‌های آفریقایی دو انگشت دارند در حالی که همتایان آسیایی‌شان فقط یک انگشت دارند. این انگشتان بسیار قوی و دقیق هستند و به فیل این امکان را می دهند که یک بادام زمینی کوچک را برداشته، پوسته آن را بشکند و سپس آن را بخورند.

از آنجایی که هیچ استخوان پشتیبان ندارد، خرطوم با طول 2 متر باید وزن خود و وزن هر چیزی را که می گیرد، با 150000 دسته فیبرهای عضلانی جداگانه که ساختار داخلی آن را تشکیل می دهند، تحمل کند. خرطوم ها می توانند تا 160 کیلوگرم وزن داشته باشند و می توانند اجسام بیش از دو برابر آن را بلند کنند!

تغذیه و آشامیدن
یکی از وظایف اصلی خرطوم فیل، تغذیه و آشامیدن است. با دو پای بلند و ستون مانند و یک سر بزرگ و سنگین، خم شدن به پایین یا بالا رفتن می تواند بسیار سخت باشد!
خرطوم بلند این مشکل را کاهش می‌دهد و به فیل اجازه می‌دهد تا زمین یا درختان را بدون اینکه سر خود را حرکت دهد، دنبال غذا بگردد. آنها همچنین می توانند تقریباً 14 لیتر آب را بنوشند.
فیل ها از آنجایی که گیاهخواران هستند، نیاز دارند هر روز مقدار باورنکردنی غذا بخورند و هضم کنند. در حالی که دندان‌های پهن و مسطح آن‌ها مواد گیاهی فیبری را به یک پالپ قابل هضم تبدیل می‌کند، خرطوم می‌تواند با جستجوی مستقل و بازیابی غذای بیشتر هنگامی که فیل غذا میخورد باز هم غذای بیشتری پیدا کند بدون اینکه فیل از جویدن دست بردارد!

حس بویایی
با حس بویایی که تا چهار برابر یک سگ است، خرطوم فیل می تواند دوست، شکارچی احتمالی و منابع غذایی یا آب را حس کند. طول و انعطاف پذیری آن همچنین به آن اجازه می دهد تا جهت بو را به خوبی پیدا کند.
اجتماعی شدن و ارتباط

فیل ها با تغییر شکل و اندازه سوراخ های بینی خود می توانند صداهای شیپوری خود را کنترل کنند تا با سایر افراد گله خود ارتباط برقرار کنند، پیامی به رقبا یا حتی اعضای گونه های دیگر ارسال کنند.

فیل‌ها را اغلب می‌توان دید که خرطوم خود را با فیل‌های دیگر، به‌ویژه با دوستان یا خانواده، در یک احوالپرسی شبیه به دست دادن یا در آغوش گرفتن انسان در هم می‌پیچند.


elephant
..